Rules

Ord / Utrykk

  • Effektiv poengsum: Runde-poeng slik det er brukt for seeding eller tie-breaking.

  • Offisiell poengsum: Runde-poeng slik det vises i resultater og brackets.

  • WESA: World Esports Association

1. Generelt

Turneringen spilles med Competitive-regler. I første del av konkurransen spilles det ett gruppespill. Ut fra gruppespillet går det ut i en BO1 (Best av 1) single elimination bracket som sluttspill. Semi og finalespill er BO3 (Best av 3). Lag-seeding blir avgjort av Challengermode sin seed funksjon.

Hver kamp starter med en kniv-runde. Denne skal spilles ut hver gang. Laget som vinner kniv-runden velger side (CT eller T) de ønsker å starte på. Challengermode vil sørge for at hver bruker ikke har tilgang til andre våpen i disse rundene. I kniv-runden oppfordres det til å spilles i kartets midtpunkt, da det er enklest å oppsøke hverandre her. Spillerene skal også oppsøke hverandre uansett hva. Resultatet har ingen innvirkning på kampens sluttresultat.

  • Hvert lag kan benytte inntil 4 taktiske pauser i løpet av hvert kart i hver kamp.

  • Bombetimeren er satt til 40 sekunder.

  • Rundetiden er satt til 1 minutt og 55 sekunder.

  • Freezetime er 15 sekunder.

  • Taktiske pauser varer i 30 sekunder.

2. Kartvalg / Map veto

Før hver kamp skal lagkaptein gjøre veto prosessen i Challengermode. Challengermode sørger for at alt skal være i orden før kampstart.

Veto foregår ved at lagene velger ett kart på tur, som ikke skal spilles. Etter at hvert lag har brukt 3 veto, vil ett kart stå igjen; dette kartet skal spilles.

3. Demo-opptak

Alle spillere må ta opp egne demofiler av alle kamper i turneringen. Dette gjøres ved å åpne konsollen inne i spillet og skrive kommandoen "record filnavn" (eksempel: record lag1vslag2), hvor filnavn er navnet på demofilen som blir lagret. Demofilene dine havner i mappen til CSGO, typisk

Programfiler (x86)\Steam\steamapps\common\Counter-Strike Global Offensive\csgo

4. Spillere og lag

Alle deltakere må ha en gyldig deltakerbillett på The Gathering 2023 og være tilstede i Vikingskipet. Spillere er pålagt å registere SteamID med Challengermode, da dette er eneste måte å komme inn i serveren på. Det er bare eieren av en Steam-konto som kan benytte den i konkurransen. Det er strengt forbudt å låne bort kontoer til andre. Dette kan straffes med 5 års utestengelse fra The Gatherings spillkonkurranser. Det kan stilles krav til at spillere beviser sitt eierskap for kontoen.

Spillere som har registrert noen form for utestengelse på grunn av juks i løpet av de 5 siste årene kan ikke delta i konkurransen.

Et lag kan bare benytte spillere som er registrerte på deres lag. Hvert lag må ha 5 spillere registrert, og kan også ha én ekstra spiller registrert som stand-in. Lagene kan velge å spille kamper med kun 4 spillere, hvis ikke alle kan møte opp. Hvis et lag bare kan stille med 3 spillere eller færre, kan motstanderlaget velge om de vil spille kampen eller vinne ved WO (Walk-Over). Offisiell poengsum for kampen vil være 0-0, mens effektiv poengsum er 16-0.

5. Pauser og timeouts

Hvert lag kan bruke inntil 4 taktiske pauser i løpet av hvert kart i hver kamp. Hvis et lag bruker mer enn 4 taktiske pauser eller pauser spillet uten gyldig grunn, kan de straffes for det (poengstraff eller tap av kampen).

Tekniske pauser kan brukes av alle spillere for å løse et teknisk problem. Tekniske pauser skal ikke vare lengre enn 5 minutter. Hvis en teknisk pause varer lengre enn 5 minutter kan motstanderlaget kreve å starte kampen igjen.

Alle typer pauser inntrer ved starten av neste runde, eller umiddelbart hvis de brukes i løpet av freeze time ved rundestart.

Laget som bruker en teknisk pause må umiddelbart gi beskjed om årsaken til pausen, hvis ikke kan motstanderlaget kreve å starte kampen igjen.

6. Uavgjort (tie-breaking)

Hvert kart spilles som best av 30 runder. Hvis kartet ender 15-15 skal det spilles overtid som best av 6 runder (3 runder på hver side) helt til et lag vinner. Ved starten av hver side i hver overtidsperiode får alle spillere $16 000. Sideskifte skjer kun midt i hver best av 6, ikke før hver overtidsperiode.

Hvis en kamp ikke kan avgjøres innen rimelig tid (typisk 3 overtidsperioder) kan game-crew avgjøre kampen basert på andre former for statistikk (for eksempel ADR).

Effektiv poengsum ved BO1 (Best av 1) vil alltid være matchen sin siste score (Eksempel: 16-10). Ved BO3 (Best av 3) vil matchen sin effektive poengsum være summen av kart vunnet. (Eksempel: 2-1)

7. Walk-Over / No Show

Hvis et lag ikke møter til kart veto, vil de tape på Walk-Over. Kontakt game-crew om det er problemer med program-konflikter med andre spill eller laget ikke kan møte opp. Ingen beskjed vil føre til en automatisk Walk-Over til motstanderlaget.

8. Kart / Map pool

Map pool består av alle kart i Active Duty den 3. April 2023. Vi tar forbehold om eventuelle endringer, dersom CS:GO skal oppdatere Active Duty før turneringsstart. Lagene må spille på et kart i map pool, de kan ikke spille andre kart (Dust II, Train, etc) selv om begge lag er enig om det.

8.1 Disse kartene er tilgjengelige ved denne datoen:

  • Inferno

  • Mirage

  • Nuke

  • Overpass

  • Vertigo

  • Ancient

  • Anubis

9. Innbytter / Stand-in

Lag kan bytte ut inntil én spiller når som helst i en kamp. Når et bytte er gjennomført kan laget ikke skifte tilbake igjen så lenge kampen pågår. Innbytteren må være registrert som et medlem av laget.

10. Spillernavn og lagnavn

Spillernavn og lagnavn skal ikke inneholde sponsornavn eller ufint språk. Eneste unntak er hvis laget er oppkalt etter en bedrift eller organisasjon; da kan dette, og kun dette navnet benyttes. For eksempel, hvis laget heter KANDU Esport, så er det tillatt å bruke KANDU i navnet.

11. Juks

The Gathering har null-toleranse for juks. Juks defineres som at du tilegner deg en urettferdig fordel ovenfor andre spillere. Dette inkluderer:

  • Bruk av kjente og ukjente svakheter i spill.

  • Bruk av tredjeparts programvare eller skript som gir deg en fordel.

  • Kommunikasjon med noen som ikke er en spiller i kampen (inkludert stand-ins / reservespillere). Spillere kan kun kommunisere med de spillerene som er inne i spill serveren. Det er ikke tillatt å kommunisere med coach eller innbyttere, eneste unntaket til denne regelen er game-crew i det tilfelle noe skal oppstå.

  • Å se på skjermene til motspillerne. Vi oppfordrer til å si i fra til game-crew på forhånd om potensielle situasjoner.

Juks straffes med utestengelse fra The Gatherings konkurranser I inntil 5 år, og umiddelbar diskvalifisering fra alle pågående konkurranser.

12. Omkamp / replay

Game-crew kan kreve at to lag spiller en runde fra en kamp om igjen etter at spillet har avsluttet. Hvis dette skjer skal alle spillere starte med $16 000.

Last updated